blodsmitta.

I denna myggsommar har jag nu börjat undrat, förmodligen en ganska dum fråga men ponera att en mygga suger blod av en HIV/AIDS eller hepatitC-smittad person. Vad händer med myggan?
Visst är det väl så att myggor dör efter en stund när det sugit blod också? Men känner myggorna av att blodet är smittat? Blir myggorna sjuka eller är de resistenta på dessa sjukdomar? De kanske får en annan sjukdom?
Min fråga är som sagt, HÄNDER NÅGOT? OM JA, VAD?

Jag har funderat och jag tror nog att myggorna hinner dö innan deras kroppar reagerat på det eventuella viruset men vad vet jag egentligen.

Adjö då och glöm för guds skull inte att närvara i Dvärsätt nästa helg.


Kommentarer
Postat av: terezu

Jag skulle tippa på att myggor är resistenta mot människosjukdomar. Det finns inget i en myggas kropp som AIDS-viruset kan angripa. Sedan kan man kan inte bli smittad via en mygga just när det gäller AIDS eller Hepatit C. Båda två är sjukdomar som inte smittar så enkelt, visst båda två smittar till viss del via blod, men inte av den minimala volymen som en mygga kan uppbåda.



Sedan finns det givetvis sjukdomar som smittar på enklare sätt, exempelvis Malaria som förstås smittar via myggbett i allra högsta grad.

2010-08-05 @ 21:23:49
URL: http://terezu.se
Postat av: terezu

Jag ser nu att du inte ens undrade ifall människor kunde bli AIDS-smittade via myggor. Vad fräscht att jag bara känner för att sprida min vishet utan att någon undrar.



Eh.

2010-08-06 @ 01:06:55
URL: http://terezu.se
Postat av: maria

haha, sant. Jag var mest orolig för myggorna. thanx anyway.

2010-08-06 @ 13:47:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0