Öken

Den sista veckan har varit minst sagt - mycket! Sen jag kom tillbaka till Gerringong från mitt resande har det varit massor, barnvaktat fyra dagar, surpriseparty för Elin, bal, BBQ, Berry, packning, planering, bokningar, ansökning till universitet och fixat alla arbetsprover, utgång i Wollongong m.m.
Det var sammanfattningen, nu kommer lite detaljer.
Surpriseparty för Elin: Hon fyller 22 nästa vecka och ingen av oss Svenska skulle vara kvar då, alltså hade vi festen två veckor tidigt. Vilken jäkla fest sen. Från 11åringar till 45åringar. BBQ hade vi, tårtor som vi hade bakat, sen kom didjeredoon fram, massor med vin också förstås, alla satt runt elden tills det blev kallt, spelades gitarr och dejeridoo. När det blev kallars gick vi in, då började dansandet, dansades på bord, hittade utklädningslådan och helt plötsligt hade alla klätt ut sig. CRAZY. Min kväll slutade i soffan med en svart afroperuk på mig.

Bal- att uppklädda i fina klänningar och kostymer, jäklar vilken fest. Fylla återigen... Ashleigh fick sitt knä ur led då en tjock kvinna ramlade över henne. Dans och massa kul!

Utgång i Wollongong, i onsdags. En utekväll på en gayklubb, haha det var människor som dansade i burar och runt strippstänger. HAHA!! Var svettigt så lite nu och då sprang jag till fläkten och bara njöt. Vi åkte hem vid halvtre, i Gerringong spöregnade det, några vägar hade blivit översvämmade, men vi klarade oss bra. Hemma strax efter tre. Tog en dusch och packade det sista, klockan fem skulle jag och Elin T med tåg till Sydney, vi gick aldrig och la oss. Det blev en tung natt. Lite sömn på tåget dock.
Flög från Sydney till Alice Springs i går, där vi befinner oss nu, mitt i Australien och det är ca 40 grader hett. Flygresan tog två och en halv timme, sov mest hela tiden. Tyckte synd om tjejen som satt vi fönstret innanför oss eftersom vi sov och hon inte kunde gå på toa... när vi väl vaknade så skyndade hon sig att resa sig.

Dagen igår spenderades mest i poolen, träffade några sköna tyskar som vi hängde, somnade tidigt och sov oavbrutet i nästan tolv timmar - ovanligt för mig. I dag har vi ingen plan än, planera den kommande veckan tror jag. På tisdag ska vi åka till Uluru (Ayers rock) och några andra fina ställen. Känns spännande!

Adjö då!

SEMESTER!

Okej, jag uppdaterar inte ofta, men jag är faktiskt på semester om det var någon som missat det.
Anyhow, tillbaka i Gerringong (15 mil söder om Sydney) nu efter två veckors osäkert resande efter östkusten. Som ni vet så är det rätt översvämmat just där, det har hindrat oss en del och blivit lite mer pengar som kostat -värt så här i efterhand. Åkte till Noosa och Australia Zoo som var helt sjukt bra!
Sedan fick vi åka söderut till Brisbane och ta ett flyg därifrån till Airlie Beach, Whitsundays. Meningen var att vi skulle åka bussen, hade ett hop on hop off pass upp till Airlie, men på grund av denna översvämmning så kunde vi inte ta oss förbi. Flyg därför! Dyrt men värt. Man såg från planer hur jäkla mycket det har regnat där uppe, helt sjukt och vilken jävla tur vi har haft med vädret. 1 dag med spö helvetesregn och en dag med blaskregn som inte gjorde så mycket.

Kom till Whitsundays förra tisdagen, flygbuss till hostelet, checkade in och somnade! Airlie beach som själva staden heter ligger ganska långt norrut, luftfuktigheten var enorm och svetten bara rann. Man kunde inte bada i havet utan en "stinger suit" dvs en typ av våtdräkt på grund av alla farliga maneter. De varnade också för saltvattenkrokodiler på vissa stället...
På onsdagen, gjorde vi så lite som möjligt, låg vid "lagunen" mest hela dagen, en gigantisk utomhuspool för att komplettera badet. Vi passade också på att boka en aktivitet för morgondagen vilket blev Ocean Rafting. På kvällen gick vi ut med vår roommate och några tyskar som vi träffade, hade en kul kväll!

Torsdagen - Ocean Rafting! Underbart kul! En stor gummibåt med två stora 350 hk´s motorer, med det menar jag att den gick jäkla fort! Den tog oss ut till några schyssta snorklingställen och Whitsunday island och Whitehaven beach - vilken är klassad som en av världens vackraste stränder! Kritvit sand, nationalpark så inget är förstört ännu. Snorklingen var helt otrolig också, alla koraller och fiskar ser ut precis som man ser dem på "Hitta Nemo"
Fredag och Lördag åkte vi på en två dagar, två nätter -tur med en segelbåt, den tog oss och snorklade ännu mer, återigen till Whitehaven beach och barriärrevet! Underbart! Dök också en gång, hade först inte tänkt att göra det med tanke på att jag ser tanken att vara så långt under vatten så länge ganska obehaglig. Men jag gjorde det och fy fan vad värt det! Jäkla häftigt att simma mellan höga torn av koraller och tusentals färgglada fiskar.
Söndag - återhämtning, eftersom vi bott på en båt i två nätter med trånga och minst sagt fuktiga utrymmen blev det inte mycket sömn, jag sov till och med en stund på deck på grund av syrebristen under deck. Söndagen spenderades vid lagunen igen, lite shopping och sömn. Hade tänkt att gå ut på kväll, gjorde oss i ordning och käkade, preppade med öl, la oss och vilade i några minuter var det tänkt men det blev till 7 morgonen dagen efter.

Måndag - flyg tillbaka till sydney. Vi shoppade lite presenter och sådant innan vi hoppade på flygbussen till flygplatsen och sedan planet till Brisbane där vi skulle vänta i två och en halv timme. ( Ni kanske har hört nu att Brisbane har blivit helt översvämmat också) Jag kallar det tur att vi inte flög dit i går utan faktiskt i förrgår och kom därifrån torra. Kom till Sydney på kvällen, gick till det bokade hostelet bredvid centralstationen, gick ut en sväng, men avslutade på rummet med chips och timtams!
¨
Tisdag - hemgång för Daniel - trist! Jag köpte en ny väska som jag ska backpackra med resten av tiden. en knallorange Northface väska/ryggsäck. Den har blivit utnämnd till bästa backpackerväskan.
Följde med Daniel ut på flygplatsen, satt där en stund, sa hej då och hade en tråkig stund... Tog sedan tåget tillbaka till Gerringong.

I gårkväll ringde min syster Elisabet:
E (allvarlig ton) - Hej, hur mår du?
Jag (nervös ton) - ehm, bra
E - Var är du?
Jag - Gerringong, kom hit idag
E (utandning) - Du är torr om fötterna då? (syftar på översvämmningarna)
Jag - Oja, ingen fara men vi hade tur som inte hamnade mitt i skiten.
Berättade också att hon höll på skrämma mig ur skinnet då jag trodde hon skulle berätta att någon dött eller dyl med den allvarliga tonen.
Tydligen var det Linn som sms:at Elisabet och frågat om hon visste var jag var eller något, så hon offrade ett utlandsssamtal för att faktiskt kolla läget. Schysst!