Back in business.

Första arbetsdagen efter nästan fyra veckors ledighet har jag snart tagit mig igenom, känns bra! Jag gillar faktiskt att jobba också.

Anyhow tänkte försöka skriva en liten sammanfattning av vår Eurotrip.
Jag och min vän Linn åkte alltså för att tågluffa i Europa.

Vårt första stopp blev i Paris, där stannade vi i nästan tre dagar. Paris var stressigt, vi promenerade flera mil i den staden. Från Sacre Coeur till Triumfbågen och tillbaka. Superkissnödig så jag varken kunde stå still eller sitta ner, det var bara att gå den 45 minuter långa promenaden. Besökte såklart Eiffeltornet och Louvren också, hissarna i tornet kändes trånga och fan vad högt det var. Dessutom var det den elfte september, jag och Linn började fantisera om en eventuell terrorattack. ( Terrorhotet kom några veckor senare såg vi på tyska nyheter) Vi hade med oss våra Schweiziska arméknivar, det var förstås dumt eftersom dessa inte fick medtagas upp i tornet, jag menar det kunde ju vara vi som var terroristerna. Anyway så märkte ingen knivarna trots magnetkontroll och röntgen. Dock fick Linn lämna sin på Louvren där de upptäckte den, hon fick tillbaka den när vi var klara med vårt besök som för övrigt var gratis! Positivt i budgeten! Kollade även på Notre Dame, Linn blev kär i alla äckliga smittade duvor, hon höll till och med i en.

Nästa stopp efter en natt på ett lyxigt nattåg var Barcelona! SOLIGT, första inköpet blev ett par souvenir-flipflops. Underbart, förmiddagarna på stranden eftermiddagarna och kvällarna kollade vi på sevärdheter, kollade stan och hängde på det superfina och familjära Hostel vi bodde på. Hittade en restaurang som låg avsides, hade blivit tipsdade om denna. Gott var det! Vi åt tapas. Åt även Paella en lunch, gigantisk portion så när jag var mätt syndes det inte ens att jag smakat. Linn åt inte heller upp sin soppa så servitören tittade snett på oss.
Vi klättrade i en som vi trodde var en klätterställning på stranden också, ingen aning om vad det var. Fick massage av en av alla strandförsäljare, badade bland stora vågor. Träffade trevliga människor på "hostelet" Oroade oss en del för ficktjuvar som alla varnade oss om, gick vilse en kväll - såklart.

Lång tågresa från Barcelona till Venedig - helvete vad trötta vi var efter alla byten och väntan och jobbiga italienska fjortisar och helvete vad vi ville döda varandra. Väl framme så öppnade inte receptionen förrän två timmar senare och vädret sög. Det var mulet och regnet hängde i luften - det kom senare. Linn somnade på en restaurang där vi drack den godaste varma chokladen. Vi traskade runt i turistfällan Venedig, det var en häftig stan, jag menar vatten överallt hur ofta ser man det? Vissa gator var så smala att man inte ens kunde gå två i bredd. Taxibåten gungade rejält. Det var vackert! Hade sol en dag, vi jublade!!! Det var turister överallt och dyrt var det. Linn blev förbannad över att hon köpt ett armband för 80 spänn på ett ställe som fanns för 30 på ett annat. Delade rum med ett spanskt par Alejandro och Lara första natten, trevliga! Andra natten med snarkande thailändare som jag ville peta på och väcka på ett dramatiskt sätt, såsom Lollo gör. Även en Australienska- Megan i samma rum. Härlig tjej, var ut och käkade med henne en kväll.

Det var hälften.
Andra halvan kommer sen.

Adjö


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0