sista köret.

Yes, München och oktoberfesten. Var ska jag börja?
Anlände till München på måndagkvällen, glömde våra hattar på tåget så fick återvända och leta reda på dem. Vi tog oss till vårt hostel för med metro sedan med buss låg ca en mil från centrum. På bussen träffade vi två amerikaner som bodde på samma hostel som oss. Kul! Surrade och vi slapp läsa kartan då de visade vägen istället. Hade två enkelsängar på tre personer, sköt ihop dom och personligen sov jag ganska bra.

Tisdagen skulle ägnas åt oktoberfest, vi hade bestämt med amerikanerna att träffa dem på morgonen och käka frukost för att sedan åka till centrum. In på festområdet vid halvelva-tiden, gick runt och kollade på alla tält och små souvenirshoppar och det lilla tivolit. Ca en timme senare slog vi oss ner i första Öltältet, där blev vi också kvar i princip hela dagen, var ut någon gång men återkom till det första tältet tillslut ändå. Ju närmare kvällen det blev desto mer packat med folk blev det och desto fullare blev alla människor inklusive vi. Vid tretiden hade vi nog druckit närmare tre-fyra glas öl och glas i detta fall inbar enlitersglas dvs tre-fyra liter öl. Vi fick även i oss en och annan munk och "salta-pinnar-kringla" samt någon halv grillad kyckling som vi slet i med våra bara händer.

Såg någon jag tyckte liknade Colin Farrell, självklart var det inte han, vad skulle han göra i ett random öltält på oktoberfest? Anyway det var en kanadensare som inte alls var särskilt lik Farrell har jag insett så här i efterhand, han såg i alla fall bra ut. Minns dock inte hans riktiga namn. Träffade massor med människor unga och gamla tyska, amerikaner, schweizare, australienare m.fl. och självklart Herman the German - världens mysfarbror! Han hade mycket sunt att berätta och var mig en trevlig tysk farbror. Jisses kommer aldrig glömmar Herman the German - när vi hälsade så presenterade han sig så.

Fler liter sveptes, vi hamnade på en vimmelbild som jag självklart köpte för dyra pengar, hemsk var bilden men jag hade ingen aning om hur mycket jag betalade för den.

På vägen hem blev jag i princip släpad av en av våra amerikanska hostelvänner, lite pinsamt i efterhand evigt tacksam i alla fall. Ungefär halvvägs till metron skulle jag kolla så att jag hade nyckeln i fickan. Självklart inte, jag hade ingen aning om vart den tagit vägen. Linn blev inte jätteglad och sprang i väg för att leta nyckeln, Jesper blev arg och började gräva i mina fickor som han påstod det var hål i, det gjorde honom inte gladare. Självklart var det inte hål, det var lufthålen på jackan han trodde var mina fickor. Jag stod still och fnittrade lite för mig själv och tänkte på Kap Verde då en liknande nyckelincident inträffade. Efter en stund kom Jesper tillbaka med nyckeln i handen och sa att den legat i hans ficka. HAHA, jag tappade humöret och blev arg för att han inte kollat i sina egna jäkla fickor. Linn trodde jag var arg på henne, var i och för sig irreterad för att vi skulle åka hem också - som vanligt. Kom slutligen till stationen, kom på tåget och senare bussen, gick med stormkliv till hostelet och somnade ganska snart.

Alla detaljer tar för mycket tid att skriva ner och det skulle bli för mycket att orka läsa. Den dagen då vi var på oktoberfesten var så jäkla rolig, jag måste tillbaka dit något år. Alla var så glada och trevliga, det var glad musik och inga bråk, inga snedfyllor och allt var bara perfekt.

Dagen efter: Linn var superbakis, jag vaknade fem på morgonen och var superpigg - bad combo. Jag sjöng, fotade med min blixt, allt för att Linn inte skulle somna om. Det gjorde hon förstås ändå en stund senare. Själv gick jag upp tidigt på morgonen, duschade av mig det som skulle kunna varit bakishet. Linn tog sig ur sängen vi elvatiden. Åkte in till stan senare för att äta lunch och inhandla lite varor att medtaga hem. Sedan spenderade vi större delen av dagen på stationen tills tåget skulle gå till Köpenhamn.
Vi hade ännu en gång tur och fick en hel kupé för oss själva, hela natten. Helt otroligt! Vi fick sova liggandes en natt på tåget, knappt så det var sant. Jag vaknade utvilad. Under natten hade jag vaknat efter en mardröm då jag drömt att någon varit in i vår kupé och tagit våra grejer. Jag vaknade som sagt och väckte Linn ganska chockartat och skrek åt henne att hålla i kameran, sedan somnade jag om. Linn var inte överlycklig.

Framme i Köpenhamn, där vi skulle vänta i 6 timmar innan tåget till Stockholm skulle gå. Vi gick på stan och frös, för så mycket kläder hade vi som sagt inte. Köpte till och med en tjocktröja för att stå ut. Köpenhamn är fint, det hade jag nästan glömt.

Under tågresan till Stockholm kändes allt trist, trist att åka hem till vardagen, vi kände oss äckliga då vi inte bytt kläder på ett helt dygn och tyckte synd om de som satt bredvid oss. Kom till Stockholm i tid och klev på nattåget mot Östersund. Vaknade fredagmorgon hemma i stan, SVINKALLT såklart.

Adjö


Kommentarer
Postat av: Linn

Vi skulle kunna skriva en hel uppsats om den korta men ack så roliga tiden i München. HAHA. "Personligen så sov jag bra" Ja men det var ju roligt att någon gjorde det, jag och Jesper fick ju DELA på ett täcke och en kudde... när någon annan VISS person tagit resterande av sovsakerna...

2010-10-11 @ 16:47:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0